DÓNDE VAS CON MANTÓN DE MANILA

Visual identity for Madrid 2020
Designed as part of Gurmornin collective.
2009

The logo for 2020 Madrid Olympics is the starting point of this project. Representing Madrid identity on a logo is a hard deal, because the City has no recognizable landmarks beyond the ‘Sevillana’ which has been erroneously imposed by foreigners to whole Spanish culture. Despite of that, it has two interesting features to work with: being the capital city of Spain and being a city populated on its majority by Spanish from other regions. Madrid is a melting pot of identities difficult to categorize.

We started by selecting typical items from an insider look and what was Madrid meant to be from foreigners. Each element would be a logo itself and it should be ranged on a certain way.
By refering to the sadly forgoten ‘Castizo’ culture (which has been hidden since the early 80s by the necesity of being cosmopolitan modern) we revisited the Manila shawl.

The Manila Shawl was made in China and it gets its name from the seaport where it departed to Spain since XVI century (Manila, Philipines, formerly a Spanish colony). It has potential geometrical features that we used to lay out the Madridian Logo Alphabet.

Finally, its title, Dónde vas con mantón de manila (‘Where are you going with a Manila Shawl on?’), refers to the castizo music. It is part of the spanish operetta La verbena de la Paloma (The festival for la Paloma virgin), which take place in Madrid on equally named festivities. This operetta (zarzuela in spanish) was composed by Tomás Bretón on 1894 and it is, probably, one of most well-known abroad, and one of Madrid identity codes.

Little Manila Shawl,
rich chinese neckerchief
that tightens and outlines
from shoulders to feet
as if it were made by flesh
[...]
Nowadays, your bright embroidery
is like a luxurious wooven cloth
that covers lovely and kindly
my alredy dead heart

El punto de partida de este proyecto es la realización de un logotipo para las teóricamente futuras olimpiadas madrileñas del 2020. Aparece entonces el problema identitario que caracteriza a Madrid.
Madrid ‘no tiene’ hitos reconocibles que sean su seña de identidad, pero contiene dos características interesantes que la hacen identificativa, la primera y mas directa, ser capital de un país, y la segunda, haber sido una ciudad de aluvión. Madrid es un cruce de identidades muy difícilmente encasillable.

Comenzamos por identificar qué es característico de Madrid desde dentro, y qué se supone de Madrid desde fuera. Cada elemento sería en sí mismo un logotipo que, de alguna manera, tendría que ser ordenado.
Aparece entonces la idea del Mantón de manila, aludir a ‘lo castizo’, ya que es algo propio de Madrid y que ha sido ocultado bajo la máscara moderna que se viene creando desde los 80, sin el mínimo interés en aceptarlo como parte del imaginario colectivo.

El Mantón de Manila es un pañuelo originalmente chino que llegaba a España desde el puerto de Manila desde el siglo XVI. Tiene potencialidades geométricas muy interesantes y finalmente se optó por esta configuración para la disposición del alfabeto de logotipos madrileños.

Finalmente, su título, ‘dónde vas con mantón de manila’, hace referencia a la música castiza, a la zarzuela La verbena de la Paloma, enmarcada en las fiestas del mismo nombre que se realizan en Madrid. Fue compuesta por Tomás Bretón en 1894. Esta zarzuela es, probablemente, una de las más conocidas en el extranjero, y uno de los códigos culturales identitarios de la ciudad de Madrid.

Mantoncito de manila,
rico pañuelo chinés
que se ciñe y se perfila
de los hombros a los pies
como si de carne fuera.
[...]
Hoy, tu bordado chillón
es como un paño lujoso
que cubre amante y piadoso
mi ya muerto corazón

Extraido del cuplé Rosa de Madrid, de Soriano y Barta, y fragmento del poema de Luis Fernández Ardavín.

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